Kunstenaar Gert Jan Slotboom over zijn schildersloopbaan

27 september 2024 Museum Nooitgedagt IJlst

Vrijdag 27 september 20.00 uur vertelt Gert Jan Slotboom uit IJlst aande hand van PowerPoint-beelden over zijn schildersloopbaan

Gert Jan Slotboom (1957)  is geboren in Wageningen en heeft gestudeerd aan de kunstacademie in Utrecht (destijds Artibus). Sinds 1985 woont en werkt hij in Friesland, eerst in Sneek, maar sinds 2015 in IJlst.

In Utrecht werkte hij in een kunstcollectief Doughnut & Devrient, maar sinds hij in Friesland woont is hij zelfstandig, monumentaal kunstenaar. Hij heeft een actieve rol gespeeld in Beeldend Actief Sneek en is nu lid van de ballotage commissie van FRIA (de kunstenaarsvereniging van Friesland). In 2020 deed Gert Jan mee aan Sterren op het Doek en de geportretteerde Paul Witteman heeft zijn portret mee naar huis genomen.

Driemaal (2019, 2021, 2023) heeft Gert Jan deelgenomen aan de Nederlandse Portretprijs en drie keer werd hij genomineerd. Hoewel hij de prijs (nog) niet in de wacht heeft gesleept, heeft hij wel drie keer zijn portretten kunnen tonen in de prestigieuze expositie van de genomineerde werken in Slot Zeist.

Gert Jan Slotboom staat bekend om zijn monumentale werken waarop hij de mens afbeeldt in al zijn kwetsbaarheid, maar daarnaast maakt hij ook kleinere werken zoals de portretten en stillevens van bv. fruit.