Uit in Huis ’24 bij Tresoar

14 september 2024 Tresoar

Tresoar maakt mensen enthousiast over Friese cultuur, en dat laten we je graag zien op 14 september 2024 tijdens Uit in Huis – de opening van het nieuwe culturele seizoen in Leeuwarden. We zetten de deuren wagenwijd open en verwelkomen je in ons gebouw aan de Boterhoek om te zien, te horen en te ontdekken wat je kunt doen bij Tresoar – archief, museum en bibliotheek.

Friese literatuur, geschiedenis, taal en cultuur: bij Tresoar krijgen we er geen genoeg van! Onze collectie zit vol verhalen. Verhalen die jou een antwoord geven op vragen als ‘waar komen we vandaan? Hoe zijn we veranderd en waarom?’. We bewaren het verleden én leggen verbindingen met het nu en de toekomst. En dat ontdek je bij Tresoar.

Met optredens van o.a. Arjan Hut, Dichter fan Fryslân, en de winnaar van de Friese Poëzie slam Martsje de Jong dompel je je in ons literaire Kafee De Gouden Leeuw onder in de melodieuze klanken van de Friese taal. Ga je liever zelf aan de slag, sluit dan aan bij een sessie ‘Mei-inoar lêze’ (Samen lezen) of speel een potje mega-Wie ben ik? met personen uit de Friese geschiedenis. Wil je meteen op zoek naar je roots? Dan doe je er goed aan het Historisch Reisbureau te bezoeken, waar je op weg wordt geholpen met de zoektocht naar je verleden.

Heb je je altijd al afgevraagd waar wij onze kilometers aan archiefmateriaal bewaren? Ga dan mee met één van de rondleidingen door onze depots. Liever even uitrusten van alle bezoekjes aan culturele instellingen in Leeuwarden? Plof dan neer in onze HistoBios, waar de film Leeuwarden op Film draait.

Aan jonge bezoekers is ook gedacht. Berneboeke-ambassadeur Tialda Hoogeveen leest voor uit prachtige kinderboeken. Ook zijn er voor kinderen van 8 – 12 en 13 – 16 workshops ‘Illustreren’, verzorgd door docenten van Kunstacademie Friesland.

Aangezien Uit in Huis de opening is van het nieuwe culturele seizoen, ontdek je op 14 september uiteraard ook wat je de komende maanden kunt doen bij Tresoar: lezingen en boekpresentaties bezoeken, cursussen en workshops volgen, heerlijk lezen bij de Silent Book Club, noem het maar op…