Van Dor Hout brengt “Een Koffer vol Muziek”

25 oktober 2024 Museum Nooitgedagt IJlst

Kees van den Engel was heel zijn werkzame leven muziekdocent. Hij verhuisde in 2002 vanwege een nieuwe baan bij het Bonhoeffer College te Castricum naar Egmond-Binnen. Daar ontmoette hij Joke die in Alkmaar woonde. Samen kochten zij Nic. Beetsweg 43 te Heiloo en van daaruit was zowel haar- als zijn werkplek goed te bereiken. Zij in de zorg, hij voor de klas werd in 2015 besloten het huis te verkopen, te stoppen met werken, te verhuizen naar Friesland en tot aan de AOW te gaan leven van de overwaarde.

Over Kees is nog wel het een en ander aan muzikale informatie te melden. Zo doorliep hij met succes het conservatorium, was hij dirigent van twee jongerenkoren en werkte samen met Peter Heerschop en Viggo Waas. Daarnaast speelde hij een aantal jaar in een kleinkunstgroep genaamd ‘Nota Bene’ met o.a. de dochter van Willem Wilmink en zong in een A Capella kwartet genaamd ‘De Dinky Boys’. Joke keek wel uit om in dit illustere gezelschap van deze door de wol en muziek geverfde mensen ook maar iets te doen wat ook maar op zingen leek. Kees had daarom in de beginne geen idee dat zijn nieuwe liefde überhaupt wijs kon houden en er werd in de eerste jaren dan ook niets samen gedaan wat muziek betreft.

Die verloren jaren zijn gaandeweg ingehaald. Er wordt ook samen opgetreden. Niet teveel anders wordt het werk. Waar hij verstand heeft van zaken als arrangeren, piano en gitaar, kan Joke geen noot lezen maar gebruikt haar eigen instrument loepzuiver en is daarnaast behoorlijk tekst-vast.
Maar hoe goed men hen ook vindt, ze willen er niets aan verdienen, sterker nog het kost hen zelfs meer dan het opbrengt. En we horen u  haast denken “die zijn flink van de wijs”.

Kort en goed het wordt een dijk van een avond waarvan u vrolijk huiswaarts keert.
U mag zelfs af en toe meezingen, hoeft niet, het mag.