Houtsnede met de afbeelding van stoomlocomotief De Snelheid, met twaalf wagons met passagiers, exotische dieren (beer, giraf, olifant, neushoorn), vee, vaten en kisten. De prent, genummerd '5', werd in 1839-1849 gedrukt door het fonds T.J. Wijhoven-Hendriksen. Opschrift onder de afbeelding: Te bekomen bij P. Burgraaff Jr., Boekhandelaar over de Koornbeurs, letter I no. 39 te Leeuwarden. De prent is rechtsboven genummerd: No 5. In 1830 reed een stoomlocomotief, de Rocket, met een snelheid van 50 km/uur over de eerste spoorlijn van de wereld, in Engeland. De Snelheid was de naam van de eerste locomotief in Nederland, die samen met de Arend in 1839 de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem trok. De Snelheid heeft tot 1856 dienst gedaan.
De in 1837 opgerichte Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) bestelde in juli 1838 vier locomotieven bij de fabriek R.B. Longridge & Co te Bedlington van het door Stephenson gepatenteerde type Patentee, welke de namen Snelheid, Arend, Hoop en Leeuw zouden krijgen. De Snelheid en Hoop waren gelijk aan elkaar, maar weken op diverse punten af van de Arend en Leeuw. De Snelheid arriveerde in mei 1839 als eerste van de vier in Nederland. Nadat de locomotief in juli 1839 rijvaardig was gemaakt, konden op 6 augustus 1839 de eerste proefritten op het in aanleg zijnde traject tussen Amsterdam en Haarlem worden gemaakt. Tijdens een proefrit als losse locomotief op 18 september 1839 deed de Snelheid haar naam eer aan door een snelheid van bijna 90 km/u te bereiken.