Bakje/schaaltje voor het wassen van penselen bedekt met een groengrijsblauwe gecraqueleerde glazuur. Op de plekken waar minder glazuur zit zie je de gele scherf doorschemeren. Op de onderkant bevinden zich drie proenafdrukken. De vorm van deze afdrukken wordt in historische Chinese beschrijvingen als sesamzaadjes omschreven.
Tot nu toe zijn wereldwijd slechts circa 79 stukken Ru bekend. Ru werd tussen 1086 en 1106 speciaal gebakken voor de Chinese keizer. Een daarvan is Huizong (1100 – 1126), die bekend stond om zijn elegantie en verfijnde smaak. Ru is vaak eenvoudig van vorm en niet gedecoreerd. De kleur van het gecraqueleerde, groengrijze celadonglazuur wordt in historische bronnen ook wel omschreven als ‘de hemel na een regenbui’. Ru is verschillende vormen gemaakt, de vorm van dit schaaltje is de meeste voorkomde vorm.
In een lijst van geschenken van de generaal/ambtenaar Zhang Jun (1086–1154) aan de keizer Gaozong uit 1151 staan naast waardevolle geschenken als goud, jade en zijde ook zestien Ru stukken vermeld. Hieruit blijkt dat Ru keramiek al kort nadat de productie tot stilstand kwam hoog werd gewaardeerd. In de achttiende eeuw heeft de keizer Qianlong (1736-1795) meerdere Ru stukken laten ingraveren waarin hij kwaliteit en verfijning van Ru roemt. In 1986 werd de oorspronkelijke ovenplaats Qingliangsi, nabij Kaifeng in de provincie Henan, bij opgravingen teruggevonden. Veel gegevens over de oven en het ru yao zijn hierdoor boven water gekomen.